Çinliler Geliyor

- 07/01/2010
6,60(5 oy)

Geçtiğimiz yıl içerisinde yitirdiğimiz usta yönetmen Zeki Ökten “Çinliler Geliyor”da, artık “her şeyden para çıkarmaya” bakan ve bunu kanıksayan Türk toplumuna ağır ama bir o kadar da ince bir eleştiri yapıyor.

Yönetmen Zeki Ökten, ardında “Kapıcılar Kralı”, “Çöpçüler Kralı” ve “Güle Güle” gibi unutulmaz yapıtlar bırakarak 2009’da aramızdan ayrıldı. Yönetmenin vizyon şansı bulan son filmi “Çinliler Geliyor”du.

“Çinliler Geliyor”da Zeki Ökten,  küçük bir kasabadan yola çıkarak yitirdiğimiz ve yitirdiğimizin farkında bile olmadığımız değerlere dikkat çekiyor. Küçük bir kasabada, kasabanın kurtuluş yıl dönümü için sanat müziği eserlerini seslendirecek, ufak bir halk korosuyla açılıyor film. Korodakiler, muhtemelen başka meşgaleleri olmadığından orada yer alıyorlar. Bir kısmının gözünü de koroda ön plana çıkabilmek için hırs bürümüş. Prova yaptıkları salondan çıkıp, birbirlerinin arkalarından konuşmaktan da geri durmayan insanların bulunduğu bu yer, bir gün Çinliler’in gelmesiyle radikal bir şekilde değişime uğruyor. Çünkü Çinliler’in geliş amacı, bu bölgeye dev bir kompleks inşa etmek. Pek tabii ki buraya yapılacak dev kompleks, halkın maddi açıdan ihya olması anlamına geliyor. Bu sebeple adı geçen bölgedeki arazi sahipleri, nasıl daha fazla kar edeceklerini hesaplamak için kolları sıvıyor. Bu andan itibaren de kasaba sakinlerinin bir kısmı, başkalarının kuyusunu kazmaya çalışıyor. Ama bu durumu o kadar kanıksamışlar ki,para uğruna yaptıkları/yapacakları bu davranışlar onlara gayet normal geliyor. Başka bir ailede de, zamanında o bölgedeki arazisini satıp Hac vazifesini yerine getirmiş olan bir adam, bu düşüncesiz(!)  hareketi nedeniyle eşinden azar işitiyor vs.

Filmde acı olan taraf, yaşananların abartıdan uzak olması. Yani günümüz toplumundaki insanlar, filmdeki karakterlere bırakın benzemeyi ,filmdeki karakterlerin aynısı! Zamanında yüzlerce, belki de binlerce şehit verilerek kurtarılmış topraklar, onlar için yalnızca “Çinliler geldiğinde” kıymete biniyor. Bu değerlere sahip çıkan bir Kore gazisi, kahvehanede gençler tarafından alaya alınırken, başka şeylerin derdine düşüp içkiye sarılan, Çinlileri umursamayan birine de “meczup” etiketi yapıştırılıveriyor. Bu durumda normal olan da paragöz halk oluyor çünkü bizdeki pek kıymetli toplum kuralları, oğunluğa uymayanları aforoz etmesiyle meşhur bildiğiniz üzere.

Elbette filmde bazı aksayan yönler de mevcut. Örneğin: Çinliler için çalışan bir Türk’ün aksanlı konuşmasındaki yapaylık, filme sonradan dahil olan küçük bir çocuğun “fazla büyük” olması, müzik kullanımının kimi zaman yetersiz kalması gibi. Ama Zeki Ökten’in i.nce işçiliği yanında, bu tip aksaklıklar kolayca görmezden gelinebilir. Ökten filmde bir fikir dayatmasına gitmiyor, her şeyi olduğu gibi aktarıp,doğal karakterleri “doğal ortamlarında” inceleyerek “geldiğimiz nokta işte bu” diyor, tam anlamıyla bir gerçekçilikle.

Filmde Cüneyt Türel, Bülent Kayabaş, Nilgün Belgün, Gürgen Öz, Yavuz Sepetçi, Efe Çetinel, Salih Kalyon, İpek Bilgin, Erol Demiröz, Yüksel Arıcı, Yaman Tarcan, Şenay Gürler, Hüseyin Avni Danyal, Belit Özükan ve Nevzat Şenol gibi bir kısmını buraya aktaramadığım geniş bir oyuncu kadrosu mevcut. Senaryo ise Fatih Altınöz’e ait.

Netice olarak “Çinliler Geliyor” yalnızca Zeki Ökten’in son filmi olduğu için bile izlenmesi gereken, ağır ama abartısız bir eleştiri.

Çinliler Geliyor Yorumları

1 Yorum


+ 6 = on

  • İndirsun 15 Ocak 2010 0:07

    Hocam şimdi Film’î İzlemedim Yalan olmasın ama yönetmen’den Yola Çıkarak Adam Bi Yapıtcı bende Kemal SunaL’ıno ynadığı filmlere bakıyorum süper

Film Türleri

Yapım Yılları

Film Festivalleri